torsdag, marts 15, 2007

Download disse MyMusic-vidundere. Gratis.














Jeg så programmet Liga på DR1 tidligere idag. Jeg synes det er et aldeles glimrende program, og det inspirerede mig til denne post: at anbefale en lille stribe strålende numre, der kan downloades kvit og frit. I øvrigt lod Kristian Leth, for en gangs skyld, en lille kommentar om Entakt falde (hvis han ikke snart passer på, kommer han til at producere vores næste plade). Tilbage til post-formålet. Jeg anbefaler følgende gratis guld:


Boolean Cargo: 35 frabhee .

Da jeg for første gang for alvor begav mig ud i den elektroniske musiks univers, var det til lyden af Aphex Twin, Squarepusher ...og Boolean Cargo. Et fint selskab at befinde sig for en dansker, ikke desto mindre fuldt fortjent i mine utrænede, dog toptunede ører. Skæringerne varierer en del, men '35 frabhee .' kunne meget vel være et godt sted at starte.


Tilde: Multiply

Musik med begge ben solidt plantet i næsen! Det er velskåret, og propfyldt med attitude når det er bedst. 'Multiply' trækker lidt på samme virkemidler som The Knife benytter sig af, og disse midler virker virkelig. Der er hul igennem. Hør selv.


SUNN KINN: The children with wings

Et elektronisk projekt, med min gode ven Brian bag roret. Brian slår også sine folder i bandet Mavis, som én af deres utallige guitarister (de er tre). Dette sideprojekt minder ingenlunde om Mavis, men er dog stadig djævelsk fedt. Ekstremt opfindsomt, stemningsfuldt og modigt. Stik Sigur Rós en laptop og nogle disharmonier. Det er ligeså cinematisk.


Art Is Toxic: When we fall asleep

Jim Morrison er surfer! Dette lyder i hvert fald en kende som The Doors med surf-elementer. En meget vellykket fusion. Henrik Ziegler, manden bag Art Is Toxic, fungerer dog nu primært som frontmand i det glimrende pop-rock band Motjiva. Henrik er én af Kristians gamle venner, og det er således Kristian der har indspillet bassen på dette track. Kristian og jeg har været også med i live udgaven af dette projekt - Kristian på bas, og jeg selv på guitarpedaler (og en lille smule guitar). Det blev til to optrædener. Begge på Von Hatten i Randers (to ord: Blå Thor).
Jeg håber hr. Ziegler en dag vil puste liv i Art Is Toxic igen, da jeg virkelig synes han har fat i den lange ende her.


Afenginn: Tivoli Invaliid

Et skørt, skævt og ekstremt musikalsk foretagende. Dette nummer er hentet fra Afenginns debutalbum 'Retrograd'. Albummet har en elg på frontcoveret. Intet dyr kunne være mere velvalgt som billedside til denne musik, da der nemlig hersker en sær elegance over Afenginns musik. Derudover er det tydeligt at de godt ved hvad de laver. Dette orkester er værd at bifalde!




HUSK: vores forårsturné begynder imorgen på Klauzdal i Herlev! Se alle koncertdatoerne på vores MySpace side.

4 kommentarer:

Rasmus Ardahl sagde ...

Nok den mest ulogiske sammenligning af to bands jeg har hørt i Ligas historie!

Men Kristian kan ikke kan lade være med at nævne Entakt hele tiden. Lur mig om ikke I kan spotte ham blandt publikum i aften. :-)

Og hold da lige op med at spille på Loppen under Spanien-DK!!

Jonas sagde ...

Ja, jeg fangede den altså heller ikke helt. Sammenligningen.

Han var ikke lige at spotte i fredags, men det kan da godt være han i virkeligheden er lidt af en skabs-fan, hæhæ.

Det er lidt synd at vi skal spille mens der er landskamp. Men når valget står mellem sport og musik, håber jeg folk ved hvilken side der er den rigtige ;-)

Anonym sagde ...

musik, muuuusik musik!

Jonas sagde ...

Ja sgu! :-)