En blog vedligeholdt af Jonas Villumsen, sanger og sangskriver i ENTAKT mm.
lørdag, oktober 04, 2008
Så...
...er første anmeldelse tikket ind, med Gaffa som afsender.
54 kommentarer:
Anonym
sagde ...
Flot og god anmeldelse, tillykke! At der efterlyses "omkvæd" læser jeg som "P3-venlige hit" og tolker det som, at skribenten synes I har potientalet og kunne ønske mange flere ville opdage det. Altså positivt.
Eftersom albummet først udkommer på mandag, og datoen for anmeldelsen også er angivet som d. 6/10, kunne anmelderen passende have brugt et par dage ekstra på at lytte til albummet og skrive en lidt længere, uddybende og mere fyldestgørende anmeldelse. "relativt enslydende"?! "meget udanske armbevægelser"?! "Muse"?!
Den Muse-sammenligning synes jeg egentlig også er for letkøbt, efterhånden. Jeg er dog glad for at han anerkender at der har været en vis udvikling siden Træerne, og generelt synes jeg den er ganske fin. Selvfølgelig kunne man sagtens have ønsket sig en mere omfangsrig og fyldestgørende anmeldelse - men det er nu engang sådan det er med disse anmeldelser.
Maj og Jonas: I har begge to helt ret. Og ja, anmeldelsen er vel, som du siger Jonas, ganske fin alt taget i betragtning (og der er meget). Jeg står bare og slår lidt på en mur, fordi jeg savner indsigt og fordybelse fremfor en kortfattet, prædikatladet, forbrugerorienteret anmeldelse.
Men hvorfor så overhovedet kommentere en Gaffa-anmeldelse? Det er da både håbløst og formålsløst. Majs kommentar siger det hele.
Jeg er vist bare ved at blive gammel og tvær... beklager.
Ikke for at være rasmus-modsat eller mega nederen; Men jeg vil nu give anmelderen ret. Kendetegnene er jo netop det der beskriver Entakt, og netop det, at han bruger de samme udtryk som før, understreger jo netop hans pointe med, at albummet har meget samme lyd, samt at Entakt faktisk lyder som Entakt. Set i forhold til, hvor kort den anmeldelse er, så synes jeg den er godt ramt.
En anden snak er så, at anmeldelser så generelt er for korte..
Jeg er ikke helt med på hvad det er du er Rasmus-modsat i forhold til, Sarah?
Han skriver at det stadig er musik med store armbevægelser, men at der alligevel er en ændring i lyden at spore siden sidste plade - og det er jeg naturligvis glad for at han nævner.
Muse-prædikatet er jeg en kende træt af. Jeg er udemærket klar over at vi har ligheder, men med den nye plade synes jeg er et skridt i retning der peger et andet sted hen.
Jeg sætter pris på anmeldelsen, og ville ønske han havde spalteplads til at uddybe og give eksempler.
Hehe Jonas :)Fordi det jeg egentlig skrev, er ret meget modsat af det, der før var blevet skrevet - så derfor. Pointen er jo nemlig, at jeg synes det er en fin anmeldelse, og at Gaffa, modsat andres mening, har ramt det jeg selv mener, meget godt. Så ja - opsummeret: Fin anmeldelse, men jeg var bare ej enig i noget af det, der før var skrevet.
Det er egentlig ikke mit indtryk at der er så stor uenighed med hvad der står i anmeldelsen - bare at det havde været skønt om den var en anelse længere, og visse steder mere uddybet.
Skulle nogen i øvrigt støde på andre anmeldelser af pladen, må I endelig lige sige til.
Jeg vil nu give Sarah ret i, at hun og jeg ikke er enige (for jeg går ud fra, at det er mine udtalelser, du hele tiden hentyder til Sarah?). Jeg er f.eks. mildest talt langt mere begejstret for albummet end, og bl.a. derfor langt fra enig med, Sarah og anmelderen. Fred være med det - det er skam kun herligt med lidt sund debat - og jeg har egentlig skrevet en uddybende forklaring af mine udtalelser samt lidt respons på Sarahs, men det fylder lidt for meget...
Bliver jeres forum nogensinde taget i brug igen Jonas? ( http://www.median.dk/phpBB2/index.php )
Jeg vil nødigt drukne din blog i et indlæg, som måske kun har et fåtals interesse, hvis nogens overhovedet, og den slags diskussioner hører nok mere hjemme på et rigtigt forum end på en blog som denne. Ellers er det helt okay, jeg fik også lidt ud af blot at skrive det. Nogle gange er intet postet nok sagt.
Forresten; kan du løfte sløret for opvarmningsband og evt. gæstemusikere på turnéen (er Victor Dickers-Eisner med?), eller må vi væbne os med tålmodighed?
Rikke > Så vidt jeg ved er det kun Gaffa der har anmeldt den indtil videre. Jeg krydser dog fingre for at der kommer lidt anmeldelser på den henad vejen. Der udkom som bekendt et væld af plader samme dag som vores, og det har betydet at de mere etablerede navne (læs: stort set alle andre) har sat sig på spaltepladsen.
Nicolai > Ja, det kan selvfølgelig godt være at det er dig Sarah refererer til. Det er KUN sundt med lidt debat, så længe folk holder en god tone (og jer der skriver herinde lader til at være yderst velopdragne!), så du skal være meget velkommen til at poste dit lange forklaring her.
Jeg tvivler lidt på at forummet bliver taget i brug igen. Det døde lidt, og det er så sørgeligt at have sådan en spøgelsesby af et forum stående og glo :-)
Mht. touren, så kommer der ikke noget fast opvarmningsband med. Så det kommer til at variere fra koncert til koncert. Når man er et lille band som os, er det ofte smart med noget lokal opvarmning, som kan hjælpe med at trække lidt mennesker.
Der kommer ikke til at være gæstemusikere med på denne tur. Dog kommer mine herlige bandmedlemmer til at synge en hulens masse kor. De er sgu blevet gode. Vi bruger nærmest også halvdelen af tiden i øvelokalet med at jeg sidder med en guitar og de fire andre synger. Det er meget hyggeligt. Jeg kalder dem Beach Boys.
Det er dog langt fra sidste gang vi har optrådt med gæstemusikere. Jeg er i fuld gang med at arrangere en lille ting i starten af det nye år.
Tak for dit svar Jonas. Jeg ved ikke rigtig... det bliver nok for meget af det gode. Og jeg vil lige understrege, at jeg aldrig kunne drømme om at dyrke mudderkastning. Jeg respekterer skam, at både Sarah og anmelderen har en anden mening end mig, og jeg bilder mig på ingen måde ind, at jeg har patent på "sandheden". Jeg nyder blot en sund debat.
"Jeg kalder dem Beach Boys." Hahaha...
En "lille ting"? Det lyder som en særdeles lovende underdrivelse med forbindelse til din dagdrøm. Jeg krydser fingre for Laubeks medvirken. :) (Og så fordufter jeg ellers.)
Nicolai > Jeg er skam udemærket klar over at du aldrig ville skrive noget stødende eller respektløst - derfor vil jeg også understrege at du er mere end velkommen til at poste alle slags skriverier. Uanset længde. Det er interessant at læse, jo.
Jeg nyder at der kommer så mange kommentarer herinde!
"Jeg kalder dem Beach Boys." - Hahaha! Den var god. Men de har sikkert godt af noget øvelse :)
Synes stadig det er grotesk at i sådan bliver overskygget...blev igen mindet om det i dag, da Bubber for 2. gang var i Go aften DK og reklamere for hans nye program med B.S. Mike Sheridan var vist også det helt store hit hertil morgen...og kan de have ham med, kan de også sagtens have jer med. Basta!
Jeg tjekker lige om der ikke skulle være andre anmeldelser i aften.
Jeg har lige læst Politikens anmeldelse. Kan ikke helt finde ud af hvad jeg mener om den. Fint nok at han melder ud at det bare ikke er hans kop te ....men "Jonas Villumsens pibende tynde stemme"? - av!
Det kan være. Jeg har endnu ikke helt lært ikke at tage mig for meget af anmeldelser, men øver mig på det. I hvert fald er der ikke nogen grund til at tage dem til sig hvis der ikke er den store konstruktive kritik at komme efter.
Som jeg tror vi har drøftet et par gange, så deler Entakt vandene (hellere det end folk er ligeglade), og Politikens anmelder hører åbenbart til dem, der blev tilbage på den modsatte bred af os andre? Og nej - ikke meget konstruktivt at komme efter i den anmeldelse. Men egentlig "sjovt" at læse hans forsøg på at argumentere for, hvorfor han ikke kan li' Entakt. Hvilket han ikke gør specielt overbevisende!
Jeg synes næsten det er under bæltestedet et par steder. Men nu er jeg også lidt inhabil ift. at bedømme anmeldelser af min egen udgivelse, kan man sige.
Er det endnu engang Simon Lund, der har anmeldt jeres album? Det kunne lyde sådan...
Og sikke noget pis at fyre af! Den slags håbløst uprofessionelle udsagn skal du slet ikke tage dig af. En ting er at din sangstemme ikke tiltaler ham/hende, men teknisk set er der intet at påpege. Det må være hårdt at læse den slags, selv når man ved, at det intet har på sig. Jeg forstår ikke, hvorfor så mange anmeldere dyrker støvet, konservativ jantelovsmentalitet overfor et ambitiøst, kunstnerisk begavet band som Entakt. En ting er personlig smag, noget andet er rundsave på albuerne.
Jeg overdrev måske en anelse; "så mange" burde nok erstattes med "visse". Stytzer har ret. Nå, men jeg ser frem til at læse hele anmeldelsen - om ikke andet så for at få løbe en halv maraton, mens jeg sidder stille.
Vuptiii....! Politikens anmeldelse (håber det er den hele og håber ikk der der nogen fejl):
"Han synger det selv i sangen 'Skandinavisk Åndenød', Jonas Villumsen: »jeg har tabt kæben i takt til musikken«. Nøjagtig sådan har jeg det med det andet udspil fra utroligt dygtige, ekstremt ambitiøse og temmelig anstrengende Entakt , på 'Bagsiden Af Europa '.
Denne duo er af den sjældent originale slags, som man ikke kan forholde sig neutralt og distanceret til. Enten kan man lide entakts overvældende blanding af elektronisk musik og svulstig rock a la Muse med overdoserede, poetiske tekster. Eller også kan man ikke. Jeg tilhører desværre sidstnævnte kategori, men kvitterer gerne for det indiskutable talent og viljen til det anderledes, det helt store.
Hvad er der så galt? Jamen, jeg kan kun sige, at det hele bare er for meget til min smag. Der er altid lige et ord eller to for mange i teksternes digte, så de i mine ører lyder mere smarte end dybe. Eksempel: »Når regninger bliver tegninger, når delt vand bliver vin/ og vinen drypper i notesbøger som rim/ når verden ligner en orkan i modvind«. Musikalsk rammer Entakt for ofte ved siden af melodien i forsøget på at drapere den med storladne fagter - med undtagelser som den enkle 'Legende På Løvefødder' om the doors.
Endelig er Jonas Villumsens pibende tynde stemme også en smagssag. Entakt er godt fundet på og oftest blændende udført, men bare ikke mig. tilstået. "
Ærgeligt at anmelderne hele tiden lader til at høre til dem, hvor entakt ikke er ders kop the. Men man må sige det er en styrke, at jeres musik kan dele vandene. Hos mig har pladen spillet konstant på mit værelse siden jeg købte den.
Jeg vil helt klart også hellere lave musik der fremkalder stærke reaktioner i begge ender af skalaen, end den ugyldne middelvej. Ingen middelveje fører som bekendt til Rom.
Dog synes jeg både Soundvenues og Politikens anmeldere formår at give ros - den ene mere end den anden.
Mjah, men Gaffas anmeldelse er bestemt den bedste. De rammer ret godt plet i vurderingen på en nogenlunde neutral måde, så de ikke fuldkomment vedkender sig som elskere eller hadere (og sådan reagerer folk tit på jeres musik).
Politiken anerkendte talent og anerkendte det musiske mod, men resten af anmeldelsen var egentlig ret pinlig, da anmelderen famlede efter årsager til ikke at have givet jer flere stjerner.
Soundvenue lader til at have været i begge spektre nu. De skrev sandt at sige, at I er et enten-eller band. Hvis man ser deres anmeldelse af Træerne Vokser ind i Himlen ligger de klart i et Enten med ord som 'mesterværk' hvor de så i deres anmeldelse af Bagsiden af Europa ligger i et Eller. De to anmeldelser viser faktisk meget godt, hvordan de to poler af lyttere forholder sig til jeres band.
Jeg synes faktisk slet ikke, at Erik Jensens anmeldelse var så slem, som jeg fik indtryk af, før jeg havde læst den - med undtagelse (og det også i DEN grad!) af hans tåbelige stempling af Jonas' stemme som værende pibende og tynd, og så det med, at der skulle være tale om en duo. Jeg ved, at der er mange, der ikke tager Erik Jensens ord for gode varer, og altså ikke deler hans smag, så jeg betragter nu faktisk anmeldelsen som ret god reklame (bortset fra førnævnte kritikpunkter). Den skal nok gøre mange nysgerrige efter at nærlytte til Entakt - ikke mindst pga. de fine bemærkninger fra Mark og Thomas. Jeg synes faktisk, at Erik Jensen står med en fod på hver bred - ligesom flere andre anmeldere - men han kommer bestemt ikke tørskoet i land. Men det er da vidunderligt, at mange anerkender jeres professionalisme, ambitioner og ubestridelige talent. At ingen af dem så ikke formår at skrive fyldestgørende anmeldelser, og f.eks. Jensen i et grelt tilfælde forveksler smag med teknisk bedømmelse, er en anden sag. Thomas Rungstrøms kommentar ved Politiken-anmeldelsen rammer hovedet på sømmet! Fantastisk observering.
Men anmelderen på soundvenue må have fået det forkerte ben ud af sengen (trods den vidunderlige bemærkning om Entakts tendens "til at hige efter det, som er allerlængst væk."): "... en produktionsside, som mange steder mangler tyngde i både bund og top." Jeg kvitterer med at vende det hvide ud af øjnene.
"At ingen af dem så ikke formår..." = "At ingen af dem så formår..."
- Nicolai ("efter rystende mængder koffein")
PS: Jeg fristes til at citere Peter Andersens anmeldelse på Fyens Stiftstidende af det forrige album: "Ordene fungerer nærmest som bevidsthedsstrømme, hvor Jonas Villumsen begavet leger med bogstavrim og sproglige klichéer, som tvistes og fornyes i sange, der mere er surrealistiske ordmalerier end historier." Kilde: http://www.fyens.dk/article/743639 Netop det her med ordmalerier, synes jeg er utroligt godt ramt (selv om jeg bestemt føler, at hver tekst fortæller en historie. Den er blot også åben for personlig fortolkning, hvilket jeg elsker). Jensen, derimod, forstår sig tydeligvis ikke på hverken kunst, malerier eller digte. Om man kan lide det er en smagssag men for mange ord?! Hvor mange malere er blevet klandret for at bruge for mange penselstrøg?
Hvis omkvædet i "Legende på løvefødder" var et billede på dine tekster, og dermed det at skrive (i stedet for; at drikke, posere og fordufte), så ville det meget fint beskrive din sprogbrug Jonas. Der er kant, finurlighed, inderlighed og skæve vinkler i hver en detalje.
Helsingør Dagblad skrev følgende i dag d. 11. oktober:
Musik uden humor duer ikke - det er derfor, Entakt duer! Kvintetten er ude med sit andet album, og bare navnet må være ment som en joke, for dels er de jo i langt mere end entakt/ én takt, dels er det jo lidt af et sammensurium af dels de fem, dels en stribe gæster, der vitterligt render ind og ud af numrene, så de fem kernemedlemmer snarere er sangskrivere og backinggruppe for de forskellige solister og hvem de ellers henter ind til at være med.
Men de rummer masser af charme endda, for der er en solid portion dynamik i langt de fleste sange med pulserende og nuanceret musik, der nok tager større afsæt i folk end i rock, men endda har en masse virkemidler fra det sidste, selv om flere af sangene i sig selv måske er en anelse ferske, selv om der er substans i ordene.
Måske er det musikkens stringens i al almindelighed, de bare bryder med - nogle steder synger " deres egen" sanger, andre steder er det gæster, og på den måde bliver de på den side lige lovligt løse i kanterne, når man vil karakterisere dem, på den anden side er det jo også en måde at understrege den alsidighed, der under alle omstændigheder er i sangene og ikke mindst i deres ikke helt daglige tekstunivers.
De er ganske gennemtænkte i deres udtryk, selv om det måske ikke er helt så tydeligt, som de gerne ville ha' det - jeg mener, så meget europaforskelligt er det heller ikke lykkedes dem at lægge ind i sangene, men til gengæld er de gode til ordene, der rummer både hverdage og poesi i ganske udmærkede konstellationer. Og så er de i stand til at minimere backingen flere steder, hvor stemmerne til gengæld slår igennem.
De rummer vel en portion excentrisme - selskabets eget udtryk - men de har vel på den anden side " bare" lyttet til Radiohead og fordansket dem, mens jeg ikke for alvor kan finde den cabaretstemning, der har præget Rufus Wainwright og reelt slet ikke Scott Walker, der først og fremmest var en formidabel stemme - og al. respekt, men sådan en rummer Entakt ikke.
Men frisk og anderledes dansk, det er det, der er poesi i sammenhængen, der er let og elegant næsten hele vejen igennem, egentlig aldrig specielt pågående eller anmassende, men endda kontant nok til at man gerne følger det samlede værk, selv om jeg synes, forvirringen omkring hvem der syngver hvad hvornår består.
js ENTAKT : » På bagsiden af Europa ! « ( Myspace)
hold da fest! fik først lige læst den nu...haha! damn. nogle steder lyder det som om det er en folkeskoleelev der har været indover...hmm. Ikke de heldigste vendinger hist og pist.
Ah ja, det er også vigtigt at holde sig ajour med livets gang i Helsingør, når man bor i Kolding. Selv abonnerer jeg på Ringkøbing-Skjern Dagbladet. Der er dæleme gang i den derovre. Men tak for omtalen. Vældigt underholdende læsning! Men det er altså også meget forvirrende, når Jonas synger i forskellige stemmelejer...
Nu har jeg lige haft mulighed for at læse den anmeldelse igen. Med fare for at lyde arrogant, så må jeg altså sige at den virkelig er komisk. Og ikke særlig god. Puha.
Det gør mig virkelig ondt, at så mange mennesker har svært ved at lytte til lyrik, hvor meningen ikke er givet på forhånd. Men jeg skal nok undlade at citere alle de pudsige udsagn i både denne anmeldelse og Berlingskes. ;) Dog vil jeg gentage, for yderligere at understrege det, at jeg simpelthen ikke kan tage den slags små, forfjamskede anmeldelser alvorligt. Og så holder jeg ellers øje med Fyens Stiftstidende. Det er underligt, at de endnu ikke har anmeldt albummet.
FUCK nu de anmeldere. Albummet er skidegodt, og det slog mig ENDNU en gang ned bagfra, da jeg for ti minutter siden steg af bussen og gik ned ad Vendsysselvej. DET ER SÅ GODT, JONAS.
54 kommentarer:
Flot og god anmeldelse, tillykke!
At der efterlyses "omkvæd" læser jeg som "P3-venlige hit" og tolker det som, at skribenten synes I har potientalet og kunne ønske mange flere ville opdage det. Altså positivt.
Eftersom albummet først udkommer på mandag, og datoen for anmeldelsen også er angivet som d. 6/10, kunne anmelderen passende have brugt et par dage ekstra på at lytte til albummet og skrive en lidt længere, uddybende og mere fyldestgørende anmeldelse.
"relativt enslydende"?! "meget udanske armbevægelser"?! "Muse"?!
Prædikater, prædikater...
(Men nu er det jo Gaffa.)
Den Muse-sammenligning synes jeg egentlig også er for letkøbt, efterhånden.
Jeg er dog glad for at han anerkender at der har været en vis udvikling siden Træerne, og generelt synes jeg den er ganske fin.
Selvfølgelig kunne man sagtens have ønsket sig en mere omfangsrig og fyldestgørende anmeldelse - men det er nu engang sådan det er med disse anmeldelser.
Gaffa er so last year.
Maj og Jonas:
I har begge to helt ret. Og ja, anmeldelsen er vel, som du siger Jonas, ganske fin alt taget i betragtning (og der er meget).
Jeg står bare og slår lidt på en mur, fordi jeg savner indsigt og fordybelse fremfor en kortfattet, prædikatladet, forbrugerorienteret anmeldelse.
Men hvorfor så overhovedet kommentere en Gaffa-anmeldelse? Det er da både håbløst og formålsløst. Majs kommentar siger det hele.
Jeg er vist bare ved at blive gammel og tvær... beklager.
Jeg savner virkelig også pladeanmeldelser der ikke er kogt ned til det rene ingenting. Det er synd og skam.
Ikke for at være rasmus-modsat eller mega nederen; Men jeg vil nu give anmelderen ret. Kendetegnene er jo netop det der beskriver Entakt, og netop det, at han bruger de samme udtryk som før, understreger jo netop hans pointe med, at albummet har meget samme lyd, samt at Entakt faktisk lyder som Entakt. Set i forhold til, hvor kort den anmeldelse er, så synes jeg den er godt ramt.
En anden snak er så, at anmeldelser så generelt er for korte..
Jeg er ikke helt med på hvad det er du er Rasmus-modsat i forhold til, Sarah?
Han skriver at det stadig er musik med store armbevægelser, men at der alligevel er en ændring i lyden at spore siden sidste plade - og det er jeg naturligvis glad for at han nævner.
Muse-prædikatet er jeg en kende træt af. Jeg er udemærket klar over at vi har ligheder, men med den nye plade synes jeg er et skridt i retning der peger et andet sted hen.
Jeg sætter pris på anmeldelsen, og ville ønske han havde spalteplads til at uddybe og give eksempler.
Jeg ser i hvert fald frem til at høre værket og anmelde det på egen hånd. Det er fantastisk at der er så kort tid til.
Håber det er muligt at købe den digitalt.
Hehe Jonas :)Fordi det jeg egentlig skrev, er ret meget modsat af det, der før var blevet skrevet - så derfor. Pointen er jo nemlig, at jeg synes det er en fin anmeldelse, og at Gaffa, modsat andres mening, har ramt det jeg selv mener, meget godt. Så ja - opsummeret: Fin anmeldelse, men jeg var bare ej enig i noget af det, der før var skrevet.
Det er egentlig ikke mit indtryk at der er så stor uenighed med hvad der står i anmeldelsen - bare at det havde været skønt om den var en anelse længere, og visse steder mere uddybet.
Skulle nogen i øvrigt støde på andre anmeldelser af pladen, må I endelig lige sige til.
er det kun Gaffa der har anmeldt den ?
Jeg vil nu give Sarah ret i, at hun og jeg ikke er enige (for jeg går ud fra, at det er mine udtalelser, du hele tiden hentyder til Sarah?). Jeg er f.eks. mildest talt langt mere begejstret for albummet end, og bl.a. derfor langt fra enig med, Sarah og anmelderen.
Fred være med det - det er skam kun herligt med lidt sund debat - og jeg har egentlig skrevet en uddybende forklaring af mine udtalelser samt lidt respons på Sarahs, men det fylder lidt for meget...
Bliver jeres forum nogensinde taget i brug igen Jonas?
( http://www.median.dk/phpBB2/index.php )
Jeg vil nødigt drukne din blog i et indlæg, som måske kun har et fåtals interesse, hvis nogens overhovedet, og den slags diskussioner hører nok mere hjemme på et rigtigt forum end på en blog som denne.
Ellers er det helt okay, jeg fik også lidt ud af blot at skrive det. Nogle gange er intet postet nok sagt.
Forresten; kan du løfte sløret for opvarmningsband og evt. gæstemusikere på turnéen (er Victor Dickers-Eisner med?), eller må vi væbne os med tålmodighed?
Rikke > Så vidt jeg ved er det kun Gaffa der har anmeldt den indtil videre. Jeg krydser dog fingre for at der kommer lidt anmeldelser på den henad vejen. Der udkom som bekendt et væld af plader samme dag som vores, og det har betydet at de mere etablerede navne (læs: stort set alle andre) har sat sig på spaltepladsen.
Nicolai > Ja, det kan selvfølgelig godt være at det er dig Sarah refererer til. Det er KUN sundt med lidt debat, så længe folk holder en god tone (og jer der skriver herinde lader til at være yderst velopdragne!), så du skal være meget velkommen til at poste dit lange forklaring her.
Jeg tvivler lidt på at forummet bliver taget i brug igen. Det døde lidt, og det er så sørgeligt at have sådan en spøgelsesby af et forum stående og glo :-)
Mht. touren, så kommer der ikke noget fast opvarmningsband med. Så det kommer til at variere fra koncert til koncert. Når man er et lille band som os, er det ofte smart med noget lokal opvarmning, som kan hjælpe med at trække lidt mennesker.
Der kommer ikke til at være gæstemusikere med på denne tur. Dog kommer mine herlige bandmedlemmer til at synge en hulens masse kor. De er sgu blevet gode. Vi bruger nærmest også halvdelen af tiden i øvelokalet med at jeg sidder med en guitar og de fire andre synger. Det er meget hyggeligt. Jeg kalder dem Beach Boys.
Det er dog langt fra sidste gang vi har optrådt med gæstemusikere. Jeg er i fuld gang med at arrangere en lille ting i starten af det nye år.
Tak for dit svar Jonas.
Jeg ved ikke rigtig... det bliver nok for meget af det gode.
Og jeg vil lige understrege, at jeg aldrig kunne drømme om at dyrke mudderkastning. Jeg respekterer skam, at både Sarah og anmelderen har en anden mening end mig, og jeg bilder mig på ingen måde ind, at jeg har patent på "sandheden".
Jeg nyder blot en sund debat.
"Jeg kalder dem Beach Boys."
Hahaha...
En "lille ting"?
Det lyder som en særdeles lovende underdrivelse med forbindelse til din dagdrøm. Jeg krydser fingre for Laubeks medvirken. :)
(Og så fordufter jeg ellers.)
Nicolai > Jeg er skam udemærket klar over at du aldrig ville skrive noget stødende eller respektløst - derfor vil jeg også understrege at du er mere end velkommen til at poste alle slags skriverier. Uanset længde. Det er interessant at læse, jo.
Jeg nyder at der kommer så mange kommentarer herinde!
"Jeg kalder dem Beach Boys." - Hahaha! Den var god. Men de har sikkert godt af noget øvelse :)
Synes stadig det er grotesk at i sådan bliver overskygget...blev igen mindet om det i dag, da Bubber for 2. gang var i Go aften DK og reklamere for hans nye program med B.S. Mike Sheridan var vist også det helt store hit hertil morgen...og kan de have ham med, kan de også sagtens have jer med. Basta!
Jeg tjekker lige om der ikke skulle være andre anmeldelser i aften.
Albummet er anmeldt i Politiken i dag - er (endnu?) ikke lagt på hjemmesiden.
Jeg har lige læst Politikens anmeldelse. Kan ikke helt finde ud af hvad jeg mener om den. Fint nok at han melder ud at det bare ikke er hans kop te ....men "Jonas Villumsens pibende tynde stemme"? - av!
Tror mest på, at han havde brug for et eller andet 'selv-opfundet' argument for at kunne hive den en stjerne ned?
Det kan være. Jeg har endnu ikke helt lært ikke at tage mig for meget af anmeldelser, men øver mig på det. I hvert fald er der ikke nogen grund til at tage dem til sig hvis der ikke er den store konstruktive kritik at komme efter.
Som jeg tror vi har drøftet et par gange, så deler Entakt vandene (hellere det end folk er ligeglade), og Politikens anmelder hører åbenbart til dem, der blev tilbage på den modsatte bred af os andre? Og nej - ikke meget konstruktivt at komme efter i den anmeldelse. Men egentlig "sjovt" at læse hans forsøg på at argumentere for, hvorfor han ikke kan li' Entakt. Hvilket han ikke gør specielt overbevisende!
Jeg synes næsten det er under bæltestedet et par steder. Men nu er jeg også lidt inhabil ift. at bedømme anmeldelser af min egen udgivelse, kan man sige.
Er det endnu engang Simon Lund, der har anmeldt jeres album? Det kunne lyde sådan...
Og sikke noget pis at fyre af! Den slags håbløst uprofessionelle udsagn skal du slet ikke tage dig af.
En ting er at din sangstemme ikke tiltaler ham/hende, men teknisk set er der intet at påpege.
Det må være hårdt at læse den slags, selv når man ved, at det intet har på sig.
Jeg forstår ikke, hvorfor så mange anmeldere dyrker støvet, konservativ jantelovsmentalitet overfor et ambitiøst, kunstnerisk begavet band som Entakt.
En ting er personlig smag, noget andet er rundsave på albuerne.
Jeg overdrev måske en anelse; "så mange" burde nok erstattes med "visse".
Stytzer har ret.
Nå, men jeg ser frem til at læse hele anmeldelsen - om ikke andet så for at få løbe en halv maraton, mens jeg sidder stille.
Vuptiii....! Politikens anmeldelse (håber det er den hele og håber ikk der der nogen fejl):
"Han synger det selv i sangen 'Skandinavisk Åndenød', Jonas Villumsen: »jeg har tabt kæben i takt til musikken«. Nøjagtig sådan har jeg det med det andet udspil fra utroligt dygtige, ekstremt ambitiøse og temmelig anstrengende Entakt , på 'Bagsiden Af Europa '.
Denne duo er af den sjældent originale slags, som man ikke kan forholde sig neutralt og distanceret til. Enten kan man lide entakts overvældende blanding af elektronisk musik og svulstig rock a la Muse med overdoserede, poetiske tekster. Eller også kan man ikke. Jeg tilhører desværre sidstnævnte kategori, men kvitterer gerne for det indiskutable talent og viljen til det anderledes, det helt store.
Hvad er der så galt? Jamen, jeg kan kun sige, at det hele bare er for meget til min smag. Der er altid lige et ord eller to for mange i teksternes digte, så de i mine ører lyder mere smarte end dybe. Eksempel: »Når regninger bliver tegninger, når delt vand bliver vin/ og vinen drypper i notesbøger som rim/ når verden ligner en orkan i modvind«. Musikalsk rammer Entakt for ofte ved siden af melodien i forsøget på at drapere den med storladne fagter - med undtagelser som den enkle 'Legende På Løvefødder' om the doors.
Endelig er Jonas Villumsens pibende tynde stemme også en smagssag. Entakt er godt fundet på og oftest blændende udført, men bare ikke mig. tilstået. "
Politiken d. 9. oktober af Erik Jensen
Duo????
Og anmeldt i det nye Soundvenue - af uvisse årsager ikke på deres webside.
"Duo????"
Ja, for der er kun to personer afbilledet på forsiden af coveret. Ergo: duo. ;)
Lyt bare til musikken. Skidegod plade. Jeg synes ikke, den er længere.
Jeg må straks henvise til Majs anmeldelse:
http://majsch.blogspot.com/2008/10/at-se-europa-fra-og-p-bagsiden.html
Og til Stytzers:
http://stytzer.blogspot.com/ (scroll lidt ned)
...ikke overraskende de to (")anmeldelser(") jeg sætter mest pris på, hidtil. En ganske god kritik findes i øvrigt i begge.
Oooooog link til Soundvenues anmeldelse:
http://www.soundvenue.com/review.asp?id=5813
Og så lige PS. nr. 119844:
Politikens anmeldelse er nu online på: http://ibyen.dk/musik/cd-beat/article581201.ece
Feel free to drop a comment. Af den ene, anden eller tredje slags. Fjerde sågar!
Ærgeligt at anmelderne hele tiden lader til at høre til dem, hvor entakt ikke er ders kop the. Men man må sige det er en styrke, at jeres musik kan dele vandene. Hos mig har pladen spillet konstant på mit værelse siden jeg købte den.
Jeg vil helt klart også hellere lave musik der fremkalder stærke reaktioner i begge ender af skalaen, end den ugyldne middelvej. Ingen middelveje fører som bekendt til Rom.
Dog synes jeg både Soundvenues og Politikens anmeldere formår at give ros - den ene mere end den anden.
Mjah, men Gaffas anmeldelse er bestemt den bedste. De rammer ret godt plet i vurderingen på en nogenlunde neutral måde, så de ikke fuldkomment vedkender sig som elskere eller hadere (og sådan reagerer folk tit på jeres musik).
Politiken anerkendte talent og anerkendte det musiske mod, men resten af anmeldelsen var egentlig ret pinlig, da anmelderen famlede efter årsager til ikke at have givet jer flere stjerner.
Soundvenue lader til at have været i begge spektre nu. De skrev sandt at sige, at I er et enten-eller band. Hvis man ser deres anmeldelse af Træerne Vokser ind i Himlen ligger de klart i et Enten med ord som 'mesterværk' hvor de så i deres anmeldelse af Bagsiden af Europa ligger i et Eller. De to anmeldelser viser faktisk meget godt, hvordan de to poler af lyttere forholder sig til jeres band.
Jeg synes faktisk slet ikke, at Erik Jensens anmeldelse var så slem, som jeg fik indtryk af, før jeg havde læst den - med undtagelse (og det også i DEN grad!) af hans tåbelige stempling af Jonas' stemme som værende pibende og tynd, og så det med, at der skulle være tale om en duo.
Jeg ved, at der er mange, der ikke tager Erik Jensens ord for gode varer, og altså ikke deler hans smag, så jeg betragter nu faktisk anmeldelsen som ret god reklame (bortset fra førnævnte kritikpunkter). Den skal nok gøre mange nysgerrige efter at nærlytte til Entakt - ikke mindst pga. de fine bemærkninger fra Mark og Thomas.
Jeg synes faktisk, at Erik Jensen står med en fod på hver bred - ligesom flere andre anmeldere - men han kommer bestemt ikke tørskoet i land.
Men det er da vidunderligt, at mange anerkender jeres professionalisme, ambitioner og ubestridelige talent. At ingen af dem så ikke formår at skrive fyldestgørende anmeldelser, og f.eks. Jensen i et grelt tilfælde forveksler smag med teknisk bedømmelse, er en anden sag.
Thomas Rungstrøms kommentar ved Politiken-anmeldelsen rammer hovedet på sømmet! Fantastisk observering.
Men anmelderen på soundvenue må have fået det forkerte ben ud af sengen (trods den vidunderlige bemærkning om Entakts tendens "til at hige efter det, som er allerlængst væk."):
"... en produktionsside, som mange steder mangler tyngde i både bund og top."
Jeg kvitterer med at vende det hvide ud af øjnene.
"At ingen af dem så ikke formår..."
=
"At ingen af dem så formår..."
- Nicolai ("efter rystende mængder koffein")
PS: Jeg fristes til at citere Peter Andersens anmeldelse på Fyens Stiftstidende af det forrige album:
"Ordene fungerer nærmest som bevidsthedsstrømme, hvor Jonas Villumsen begavet leger med bogstavrim og sproglige klichéer, som tvistes og fornyes i sange, der mere er surrealistiske ordmalerier end historier."
Kilde: http://www.fyens.dk/article/743639
Netop det her med ordmalerier, synes jeg er utroligt godt ramt (selv om jeg bestemt føler, at hver tekst fortæller en historie. Den er blot også åben for personlig fortolkning, hvilket jeg elsker). Jensen, derimod, forstår sig tydeligvis ikke på hverken kunst, malerier eller digte. Om man kan lide det er en smagssag men for mange ord?!
Hvor mange malere er blevet klandret for at bruge for mange penselstrøg?
Hvis omkvædet i "Legende på løvefødder" var et billede på dine tekster, og dermed det at skrive (i stedet for; at drikke, posere og fordufte), så ville det meget fint beskrive din sprogbrug Jonas. Der er kant, finurlighed, inderlighed og skæve vinkler i hver en detalje.
Forresten er der her startet en slags debat om Entakt: http://frekvens.dk/2007/10/11/frekvens-vs-frekvens-entakt/
Helsingør Dagblad skrev følgende i dag d. 11. oktober:
Musik uden humor duer ikke - det er derfor, Entakt duer! Kvintetten er ude med sit andet album, og bare navnet må være ment som en joke, for dels er de jo i langt mere end entakt/ én takt, dels er det jo lidt af et sammensurium af dels de fem, dels en stribe gæster, der vitterligt render ind og ud af numrene, så de fem kernemedlemmer snarere er sangskrivere og backinggruppe for de forskellige solister og hvem de ellers henter ind til at være med.
Men de rummer masser af charme endda, for der er en solid portion dynamik i langt de fleste sange med pulserende og nuanceret musik, der nok tager større afsæt i folk end i rock, men endda har en masse virkemidler fra det sidste, selv om flere af sangene i sig selv måske er en anelse ferske, selv om der er substans i ordene.
Måske er det musikkens stringens i al almindelighed, de bare bryder med - nogle steder synger " deres egen" sanger, andre steder er det gæster, og på den måde bliver de på den side lige lovligt løse i kanterne, når man vil karakterisere dem, på den anden side er det jo også en måde at understrege den alsidighed, der under alle omstændigheder er i sangene og ikke mindst i deres ikke helt daglige tekstunivers.
De er ganske gennemtænkte i deres udtryk, selv om det måske ikke er helt så tydeligt, som de gerne ville ha' det - jeg mener, så meget europaforskelligt er det heller ikke lykkedes dem at lægge ind i sangene, men til gengæld er de gode til ordene, der rummer både hverdage og poesi i ganske udmærkede konstellationer. Og så er de i stand til at minimere backingen flere steder, hvor stemmerne til gengæld slår igennem.
De rummer vel en portion excentrisme - selskabets eget udtryk - men de har vel på den anden side " bare" lyttet til Radiohead og fordansket dem, mens jeg ikke for alvor kan finde den cabaretstemning, der har præget Rufus Wainwright og reelt slet ikke Scott Walker, der først og fremmest var en formidabel stemme - og al. respekt, men sådan en rummer Entakt ikke.
Men frisk og anderledes dansk, det er det, der er poesi i sammenhængen, der er let og elegant næsten hele vejen igennem, egentlig aldrig specielt pågående eller anmassende, men endda kontant nok til at man gerne følger det samlede værk, selv om jeg synes, forvirringen omkring hvem der syngver hvad hvornår består.
js ENTAKT : » På bagsiden af Europa ! « ( Myspace)
Øj, det er en spøjs anmeldelse! Men bestemt underholdende læsning :-)
En lille kommentar til albummet:
http://www.sneglen.dk/cd/vis_cd.asp?cdid=11128
hold da fest! fik først lige læst den nu...haha! damn. nogle steder lyder det som om det er en folkeskoleelev der har været indover...hmm. Ikke de heldigste vendinger hist og pist.
Ah ja, det er også vigtigt at holde sig ajour med livets gang i Helsingør, når man bor i Kolding.
Selv abonnerer jeg på Ringkøbing-Skjern Dagbladet. Der er dæleme gang i den derovre.
Men tak for omtalen. Vældigt underholdende læsning! Men det er altså også meget forvirrende, når Jonas synger i forskellige stemmelejer...
Hah.. så så... jeg kan mine tricks du :)
Nu har jeg lige haft mulighed for at læse den anmeldelse igen. Med fare for at lyde arrogant, så må jeg altså sige at den virkelig er komisk. Og ikke særlig god. Puha.
Som Helsingør dreng skal jeg gerne supplere med, at JS altid har været lidt af en klovn - uanset om han skriver om sport eller musik...
utroligt at han overhovedet får lov til at få sine ting publiceret...han giver jo ingen mening.
Ja det kan undre meget...
Er der overhovedet nogen af anmelderne, der har omtalt Laubeks medvirken i andet end, hvad der svarer til en lille parentes?
4 stjerner, og en ganske overskuelig anmeldelse fra Berlingske:
http://www.berlingske.dk/article/20081015/musik/710150030/
"overskuelig" er lige ordet. Hmpf.
3 stjerner fra JP. Vi har ikke rigtig tur i den anmelder-wise, denne gang.
http://jp.dk/kultur/popmusik/records/article1487281.ece
Det gør mig virkelig ondt, at så mange mennesker har svært ved at lytte til lyrik, hvor meningen ikke er givet på forhånd.
Men jeg skal nok undlade at citere alle de pudsige udsagn i både denne anmeldelse og Berlingskes. ;)
Dog vil jeg gentage, for yderligere at understrege det, at jeg simpelthen ikke kan tage den slags små, forfjamskede anmeldelser alvorligt.
Og så holder jeg ellers øje med Fyens Stiftstidende. Det er underligt, at de endnu ikke har anmeldt albummet.
FUCK nu de anmeldere. Albummet er skidegodt, og det slog mig ENDNU en gang ned bagfra, da jeg for ti minutter siden steg af bussen og gik ned ad Vendsysselvej. DET ER SÅ GODT, JONAS.
Send en kommentar