fredag, august 21, 2009

Endelig!

En af de absolut bedste oplevelser i forbindelse med den seneste Entakt plade, var at have Randi Laubek i studiet. For det første er hun en fuldstændig fantastisk sanger, for det andet noget nær verdens sødeste menneske - og for det tredje har jeg haft hendes musik tæt inde på livet i omegnen af ti år. I mine ører er hun noget helt enestående, og det ypperste vi kan præsentere i pop-kategorien her til lands. Jeg ville ikke tøve et sekund med at putte 'Almost Gracefully...' i top 10 over de bedste danske plader jeg nogensinde har hørt.

På papiret virker det fuldstændig tåbeligt at sammenligne Randi Laubek og Tom Waits. Rent musikalsk er det lidt af en forbier, og deres vokaler en vel nærmest modpoler. Men der er alligevel noget. Denne her uforklarlige evne til at have sig selv med i den musik man laver - at trampe sin egen sti, hvor den så end bringer en hen. Om det så er store orkesterarrangementer, tæt soul'et, popperle-plader eller én kunstner med sit instrument. Den har de. I sidste ende efterlader det mig med et indtryk af troværdighed, og en flok fandens gode plader.

Derfor glæder jeg mig utroligt meget over, at Randi har fået syet de sidste sting på sit nye album, der har fået titlen 'Sun Quakes', og udkommer 28. september.

Ingen kommentarer: