mandag, juli 16, 2007

Jazz på svensk













Sikke en helt igennem god dag det har været. I korte træk har jeg brugt den på en større ommøblering af mit hjem, og puslespillet er nu komplet. Desuden har jeg netop fået en fantastisk stak gamle lp'er fra mine forældre, som jeg har nydt i fulde drag hele dagen. Blandt andet har Joni Mitchell, Dave Brubeck, Pink Floyd og Jan Johansson været en tur på pladespilleren.
Derudover har jeg brugt lidt tid på at arbejde på nogle engelske tekster til et lille projekt jeg går og hygger mig med for tiden. Mere om dette senere.

Lutter gode vibes herfra!



(fotoet er af min tro følgesvend, kaldet Søs Finger, og er knipset af Marie Østervang)

11 kommentarer:

Anonym sagde ...

LPer er såsåså herlige.

Anonym sagde ...

Det nye tiltag lyder spændende, måske entakt på engelsk :D

Anonym sagde ...

Hej Jonas :)

Ja, Jan Johanssons "Jazz på svenska" og "Jazz på ryska" er noget af det smukkeste jazz jeg kender... så enkelt, elegant og sublimt, at jeg altid fortaber mig helt og aldeles i tonerne - der alle lyder som blev de spillet på tangenter af kød og blod. Kender ikke nogen musikere, der er i stand til at spille så blødt, tyst og kærligt på et klaver...
som kærtegnede han sin elskedes nøgne krop...
Hvis du ikke har set Anders Østergaards fantastiske dokumentarfilm, "Troldkarlen", om den fabelagtige svensker, kan jeg kun på det kraftigste anbefale den!!!
Filmbladet Ekko publicerede en fin artikel om den:
http://www.ekkofilm.dk/temaer.asp?nid=20&table=temaer&id=46
Kan også huske dengang Østergaard var gæst i Bertelsens allerførste talkshow. Østergaard var selv stødt på Johansson i sine forældres LP-samling :)

Forresten, hvor endte dit el-piano med at stå? Og hvilke overvejelser gør du dig i den forbindelse? Tænker f.eks. på om du ville have den skulle stå i nærheden af et vindue, dit anlæg etc. - den slags ;)

Jonas sagde ...

Ann > Ja, der ER altså noget særligt over lp'er. I'm in.

Ano > Entakt på engelsk bliver det nye projekt ikke, da det kun er mig der har stået for produktionen, som ganske bevidst er ret anderledes end Entakts. Det er mere afdæmpet, akustisk og minimalistisk - dog er der stadig blevet plads til en del forskellige instrumenter. Forskellige guitarer, ukuleler, orgeler, pianorer mm. Det er desuden indspillet meget anderledes end Entakt-sangene. Og så er det langt mindre ambitiøst...

Nicolai > Jeg er helt enig. JJ's folkeviser er ubeskriveligt smukke, og særdeles magiske.

Tusind tak for linket til Anders Østergaards film om JJ. Jeg anede ikke at han havde lavet en sådan, men jeg kan da godt se på det hele at jeg er NØDT til at se den film. Sikke en appetitvækker det var at læse om den. Der må straks iværksættes en eftersøgning.

El-pianoet endte i nærheden af vinduet. Med udsigt til min gade. Et dejligt syn.

Anonym sagde ...

Fantastisk! - tænkte nok at et sådant monstrum sukker efter en dejlig udsigt ;)

Dokumentaren kan købes her:
http://www.dfi.dk/DfiKataloget/Filmbeskrivelse.htm?id=12758
Prisen er dog lidt pebret. Skulle undre mig meget hvis man ikke kunne låne den på biblioteket :)

Det er forresten selvsamme Anders Østergaard, der har lavet "Tintin og mig" samt den famøse "Gasolin" fra 2006. Dog har jeg endnu ikke haft fornøjelsen af at se de to... :(

Jonas sagde ...

Tak for det, Nicolai. Glæder mig meget til at kaste mine øjne på den film.

Jeg ejer både 'Gasolin' og 'Tintin Og Mig'. Begge er gode film - især sidstenævnte er virkelig flot og stemningsfuld.

Anonym sagde ...

uuuuh... Jan Johansson er lækkert! helt igennem.

Jonas sagde ...

Ja, det er simpelthen så smukt. Jeg vil også straks smide 'Jazz På Ryska' på pladespilleren.

Jonas sagde ...

Bonusinfo: Coveret til min Jan Johansson 'Jazz På Svenska'-lp er faktisk med i vores video til Kunsten At Slippe Taget :-)

Anonym sagde ...

HAHAHA! :D
Mægtigt ;)
Så glæder jeg mig til den engang i fremtiden kommende Entakt-musikvideo-antalogi på DVD. Den skal naturligvis være interaktiv, så man kan klikke på diverse elementer i f.eks. "Kunsten..."-videoen (eksempelvis "Jazz på svenska"-coveret), hvorefter der sker sære ting og sager...

Og det var da så lidt Jonas - kunne være fedt (i et indlæg) at høre, hvad du synes om filmen, når du engang har set den :)
Jeg har også hørt at "Tintin og mig" skulle være usædvanligt fascinerende, så selv om jeg ikke er Tintin-fan, får den helt sikkert en chance ved lejlighed :)

Jonas sagde ...

Fantastisk idé med musikvideo-antologien. Så er der masser af små historier i K.A.S.T-videoen. Jan Johansson-lp, en stor Radiohead plakat jeg engang hev ned fra en lygtepæl, en stor paphånd (som også pryder et af mine seneste blogindlæg), flyttekasser og andet godt.

Jeg skal hellere end gerne give mit besyv med på Troldkarlen når den har krydset mine øjne.