lørdag, september 06, 2008

De siger det hele











so you can stick your little pins in that voodoo doll
I'm very sorry baby, it doesn't look like me at all

Den sidste uges tid har jeg været meget optaget af sangtekster, og har derfor hørt en masse Leonard Cohen, The Smiths/Morrissey
(altså, sangtitlerne er jo kunst i sig selv; Stop Me If You Think You've Heard This One Before, Last Night I Dreamed That Somebody Loved Me, Lifeguard Sleeping, Girl Drowning, Shoplifters Of The World Unite, I Have Forgiven Jesus, Don't Make Fun Of Daddy's Voice, Bigmouth Strikes Again osv.) og Bob Dylan. De er altså knivskarpe. Det er fantastisk, og fantastisk inspirerende.
Til de af jer der læser med: anbefal mig meget gerne nogle gode tekstskribenter - og giv små eksempler!

there's a crack in everything
that's how the light gets in

20 kommentarer:

Anonym sagde ...

faldt selv over tekstuniverset her til formiddag og en Bob Dylan sang som jeg ellers ikke har brudt mig særlig meget om, blomstrede for mine ører, alene pga. teksten. mmm. Men når nu du ligefrem be'r om flere/andre eksempler end dem du har nævnt, bliver jeg blank...de dukker nok op i løbet af dagen...stay tuned...

Anonym sagde ...

Efter at have tænkt lidt igennem, er jeg kommet frem til lidt eksempler. (Det er jo selvfølgelig altid individuelt hvorfor netop den tekst-stump siger det hele for én):

'I wish I was fiction, I wish I was fact '

'Deliciously
I drink up all your tears
On a piano out of tune
I sit and persevere'

'I want to sink beneath a drunken sea
Look into your eyes when you take the breath from me
There's always something to live for'

'all of your days will be blessed
so put on a smile and get dressed'

'with hands in pockets, I search for rockets
that might light up the sky'
- ED HARCOURT

'You don't tell me about what's going on
Fucking make up your mind, stop dragging it on
They're only words, they don't hurt'

'The butterflies are passive/agressive
and put their problems on the shelf
but they're beautiful'
- BEN KWELLER

'You’re gonna break my heart I know it
If you don’t break my heart I’ll do it myself'

'Fuck it I love you, there you go
Three little words on a mobile phone'

'We’re all going to die and what if there’s nothing
We’ll all have to face this alone'
- MALCOLM MIDDLETON

'if I could trace the line that ran
between your smile and your sleight of hand
I would guess that you put something up my sleeve'
- JOSH RITTER

'And games that never amount
To more than they're meant
Will play themselves out'
- GLEN HANSARD

Jeg kunne sikkert fortsætte i en evighed...men vælger at stoppe her. So...there you go.

Rasmus Ardahl sagde ...

THE CAVES OF ALTAMIRA

I recall when I was small
How I spent my days alone
The busy world was not for me
So I went and found my own
I would climb the garden wall
With a candle in my hand
I'd hide inside a hall of rock and sand

On the stone an ancient hand
In a faded yellow-green
Made alive a worldly wonder
Often told but never seen
Now and ever bound to labor
On the sea and in the sky
Every man and beast appeared
A friend as real as I

CHORUS:
Before the fall when they wrote it on the wall
When there wasn't even any Hollywood
They heard the call
And they wrote it on the wall
For you and me we understood

Can it be this sad design
Could be the very same
A wooly man without a face
And a beast without a name
Nothin' here but history
Can you see what has been done
Memory rush over me
Now I step into the sun

CHORUS

Jonas sagde ...

Good ones. Gooood ones.

Anonym sagde ...

Jeg nærer dyb respekt for Malcolm Middletons evner som musiker, men jeg får det sgu dårligt af at lytte til hans sangtekster. Han er langt fra i samme liga som Aidan John Moffat.
Der er hverken kærlighed, karisma eller ølvom i Malcolms deprimerende deroute.

Bortset fra det er det ellers nogle gode bud (især Ed Harcourt).

Mit må blive dette:
http://www.youtube.com/watch?v=ZA-9b69mLCA&feature=related
(Det er bare ikke det samme uden Scotts kryptiske røst så derfor dette link - men det anbefales at lukke øjnene imens.)
Sangen findes på Badalamentis geniale soundtrack til "Twin Peaks: Fire Walk With Me".

Og nu vil jeg ellers hellige resten af dagen til min tilegnelse og perfektionering af Man from Another Place/Michael J. Andersons bevægelsesmønster:
'Where we're from, the birds sing a pretty song... and there's always music in the air.'
*knipser med fingrene og danser væk*

Anonym sagde ...

Det er netop det jeg synes der er fascinerende ved MM...altså hans ultradepressive tekster. Også selvom man for det første skal være i humør til dem og for det andet også hurtigt kan få nok af dem. Hans dialekt er også ganske charmerende.

Anonym sagde ...

Ja, jeg må lige indskyde en lille yndling.

`Washing of the water` med Peter Gabriel.

Lyder nogenlunde således:

River, river carry me on
Living river carry me on
River, river carry me on
To the place where I come from

So deep, so wide, will you take me on your back for a ride
If I should fall, would you swallow me deep inside

River, show me how to float
I feel like I'm sinking down
Thought that I could get along
But here in this water
My feet won't touch the ground
I need something to turn myself around

Going away, away towards the sea
River deep, can you lift up and carry me
Oh roll on though the heartland
'Til the sun has left the sky
River, river carry me high
'Til the washing of the water make it all alright
Let your waters reach me like she reached me tonight

Letting go, it's so hard
The way it's hurting now
To get this love untied
So tough to stay with thing
'Cause if I follow through
I face what I denied
I get those hooks out of me
And I take out the hooks that I sunk deep in your side
Kill that fear of emptiness, loneliness I hide

River, oh river, river running deep
Bring me something that will let me get to sleep
In the washing of the water will you take it all away
Bring me something to take this pain away

Fremragende blog, i øvrigt

Rasmus Ardahl sagde ...

Jeg sad og ledte mit iTunes-bibliotek igennem efter numre med gode tekster igår, men resultatet var meget det samme. Uden musikken gav få af teksterne samme mening. Dermed ikke sagt, at der ikke skrives gode tekster, men jeg tror jeg er modstander af at skille det ad. Det er lidt samme fejlslutning, som når man siger, at et nummer har en god melodi :-)

Rasmus Ardahl sagde ...

http://gaffa.dk/nyheder/view.php/news_id=23143

We took the town to town last night.
We kissed like we invented it!
And now I know what every step is for:
to lead me to your door.

Know that while you sleep,
everything has changed.

Jonas sagde ...

Anonym > Tak for Gabriel-tekst og blog ros. Peter Gabriel er uden tvivl en ferm sangsnedker!

Rasmus > Du har jo fuldstændig ret: det er i bund og grund tåbeligt at skille musik og tekst ad når nu de er skabt til at høre sammen. Der er bare et eller andet ...når en sang har ramt én, og man derefter opdager at teksten gør det hele endnu bedre - og giver et par gode twists i forhold førstehåndsindtrykket af nummeret.

Og hvor er det da i øvrigt skønt at Elbow rendte med den forjættede Mercury Prize! De fortjener sgu et ordenligt skulderklap (dem har Radiohead og Burial fået masser af, så de overlever nok).

Nu vil jeg høre Grounds For Divorce, vil jeg!
...og senere vil jeg se fodbold, men mest for at pege fingre. Landsholdet kan bruges som mental boksepude.

Rasmus Ardahl sagde ...

@Jonas, helt ening! Jeg mente egentlig bare, at teksterne som regel giver bedst mening når de understøttes af musik. Så når man læser teksterne isoleret, har man på et eller andet plan alligevel følelserne fra musikken med i lyrikken. Potato potaato :-)

Anonym sagde ...

Rikke:
Jeg har da også hans første album -"5:14 Fluoxytine Seagull Alcohol John Nicotine" - men lytter kun sjældent til det (selv om det er godt). Jeg er nok ikke gjort af det rette stof - selv om jeg lytter til meget andet musik med deprimerende, selvdestruktive elementer.
Jeg foretrækker til enhver tid Aidans udgivelser samt naturligvis deres storhedstid i fantastiske Arab Strap. Jeg har faktisk lige modtaget en stak Arab Strap-singler, jeg manglede. Chemikal Undergrounds butik er for fed! Man kan lytte til samtlige numre af samtlige kunstnere fra samtlige af deres udgivelser:
http://shop.chemikal.co.uk/

Du får mig ikke omvendt til Malcolms ultradepressive navlepillerhelvede, men til næste Entakt-koncert kan vi da lægge arm om, hvem der skal slippe med æren i behold.

Og jeg giver dig helt ret Rasmus.
Det er ligesom med poesi, der altid bør læses højt.

Anonym sagde ...

haha. her skal det så lige tilføjes, at jeg altså ikke kender Aidans solomusik ret godt og kender kun Arab Strap perifert. Men vi kan da sagtens lægge arm :)

Chemikal Undergrounds butik er fed ja. Menneskene bag er også ret flinke.

Anonym sagde ...

Rikke:
Hmmm... jeg ved sgu ikke rigtigt. Det ender nok bare med, at jeg taber - eller vælter min fadøl.
Man ved aldrig.

Arab Strap er mit absolutte yndlingsband! Punktum.
Så jeg kan kun på det kraftigste anbefale, at du stifter nærmere bekendtskab med bandet.
Aidans soloprojekter er af ret forskellig art (men alle fascinerende og dybt personlige), og han mumler/synger/snakker ikke på udgivelserne under Lucky Pierre-pseudonymet (blandt hvilke "Hypnogogia" nok er min favorit - et både smukt og ret så uhyggeligt album).

Slyng endelig en anbefaling tilbage i hovedet på mig.

Anonym sagde ...

Hehe, var også lige ved at skrive at jeg var sikker på jeg vandt. Anyways...

I will...I will. Har i det mindste nogle mp3'er liggende med dem et sted. Så når jeg engang får mere tid/overskud end jeg har den kommende måned, skal jeg nok give dem endnu en chance. Det er i hvert fald hermed noteret :)
Tak for Aidan anbefalingen, den er ligeså noteret.

For nu at blive lidt i Arab Strap - Aidan vs. Malcolm banen, så kan jeg på det kraftigste anbefale Malcolms "A Britgher Beat" plade, hvor han ser bare en smule lysere på tilværelsen end ellers.

Af andre anbefalinger, er jeg pænt glad for bandet Gorky's Zygotic Mynci, kender du dem ?

Anonym sagde ...

Den udtalelse kan jeg ikke have siddende på mig! Nu bliver vi nødt til at lægge arm!

"A Brighter Beat" siger du? Hmmm... jeg har ikke brudt mig om det, jeg har hørt, men jeg skal da gerne give den en ekstra chance en dag, hvor jeg er i humør til en omgang mental russisk roulette.
Uanset hvad så kan han altså ikke konkurrere med Aidans unikke stemme og tekster.

Nej, jeg kender slet ikke det band, men jeg vil lytte til deres musik, lige så snart Arab Strap-singlerne får et lille hvil. Tak for anbefalingen.

Anonym sagde ...

Haha...pis! Så kommer det jo an på om du bor på Sjælland, Fyn eller Jylland...for hvis du bor på Sjælland, kommer det nok aldrig til at ske, eftersom jeg bor i Jylland.

GZM er/var by the way et walisisk band, håber du vil kunne lide dem.

Anonym sagde ...

Sjælland.

Møg.

(Jeg er skam også spændt på at høre deres musik.)

Anonym sagde ...

Hej Rikke.
Jeg har fået lyttet lidt til Gorky's Zygotic Mynci.
Især kunne jeg godt lide "Spanish Dance Troupe" med dens charmerende brug af lydeffekter som baggrundsillustration.
Det lyder hyggeligt men er ikke noget, jeg ligefrem falder i svime over. Men sådan er der jo så meget... øhm...

Anonym sagde ...

Et lille nummer jeg holder meget af, "How to Be Dead" af irske Snow Patrol:
http://www.youtube.com/watch?v=f8KWk4RD1SU
Dette er dog vist en "Radio Edit". Bl.a. er introen længere i den fulde version.