torsdag, juni 17, 2010

Det starter med F og slutter med "odbold"


Hvis man, som jeg, synes det er noget nær himmelsk at VM i fodbold for tiden fuldstændig har overtaget sendefladen, så kan jeg varmt anbefale SoccerLab og Marcus Munchs blog. To glimrende steder at læse/skrive om bold. Lykken er nu at se VM med en guitar i skødet, og en kande te på bordet (ulykken er så når Spanien taber til Schweiz, men der kan rettes op på skaden endnu)

For lige at sætte trumf på, har jeg netop bestilt næste sæsons Barca-trøjer (noget skal mine Koda-penge jo bruges på); udebanetrøjen med 17 Pedro på ryggen, og hjemmebanetrøjen med 3 Pique på ryggen.
Er i øvrigt lidt spændt på om sidstenævnte kommer til at ligne Ribery (aka. Klokkeren fra Notre Dame) efter de skrammer han fik reddet sig ved det meget uheldige mål igår.

I dag må Argentina gerne hive en storsejr hjem, tak. In Messi we trust.

24 kommentarer:

Ida T sagde ...

Øv Øv Øv, tænk sig at finde ud af at ens poetiske helt, som man troede var et virkelig dybt menneske, i virkeligheden går op i noget så overfladisk og proletarisk som fodbold.. Fra nu af vil jeg nøjes med bare at lytte til musikken og beholde alle mine illusioner..

Jonas sagde ...

Den tror jeg bare jeg vælger at overse ...det er poesi i alting hvis man leder det rigtige sted. B to the asta.

Michael sagde ...

Tak for anbefalingen:)
Og godt holdt fast Jonas! Ida, fodbold er en kulturbærer som alle må interesserer sig for. Sejre ændrer nationer. Sådan er det.
Jonas, jeg sidder lige og ser Grækenland spille offensiv og iderig fodbold. Stopper VM aldrig med at overraske???

Maya sagde ...

Jeg ville godtnok være en glad gris hvis KODA gav mig penge nok til en fodboldtrøje... Selvom de nok alligevel var blevet brugt til noget andet.

Sådan ren nysgerrighed, hvad brugte du dine allerførste koda-penge på? Var det neskaffe og toiletpapir, eller noget sådan lidt højtideligt og symbolsk?

Jonas sagde ...

Michael > Det var en anseelig overraskelse at grækerne slog Nigeria, må jeg nok sige. Den havde jeg virkelig ikke set komme. Jeg håber aldrig VM stopper med at overraske. Hvem holder du med?

Maya > Bare det at man får Koda-penge betyder jo at man har skabt noget, og gjort noget med det. Så selv om det til at starte med ikke er det store, er det tegn på noget stort :-)

Jeg kan faktisk ikke huske hvad mine første Koda-penge blev brugt på (sikkert plader eller husleje), men jeg kan huske første gang jeg fik rigtig mange, og hvor stor en følelse det var at købe min Gibson Hummingbird for nogle af dem. Store sager!

Maya sagde ...

Det lyder også som en god og vigtig investering, må man sige. Jeg glæder mig til en dag at kunne gøre noget lignende - men som du siger, så er det jo (forhåbentlig) tegn på noget stort, så jeg tror i første omgang bare jeg fejrer mig selv lidt med en flaske netto-champagne, haha.

Jonas sagde ...

Jeg håber champagnen vil smage storslået! Nyd den :-) Skål!

Michael sagde ...

Jeg havde regnet med en uafgjort. Mine tips idag var arg-syd 4-0, nig-græ 1-1 og Mex-fra 2-1... Så jeg var temmelig tæt på fuld gevinst.
Jeg tror på Brasilien, men har ikke nogen yndling udover Danmark. Spanien, Argentina og England bliver de andre der går langt.
Hvad tror du?

Jonas sagde ...

Du var godt nok tæt på med dine forudsigelse, det må jeg sige. I øvrigt utroligt at et fransk hold med så godt spillermateriale kan få så lidt ud af det.

Jeg holder med Spanien, Argentina og Chile. Sidstenævnte kommer nok ikke så langt, men jeg kan bare godt lide at se dem spille fodbold.

DK ved jeg slet ikke hvad jeg skal tænke om, så jeg lader bare være ;-)

Unknown sagde ...

Mr. Jonas - man holder ALTID med DK - i medgang og modgang :-) Også selvom kærligheden til sporten nøgternt set burde få een til at holde med helt andre nationer.

Unknown sagde ...

og for at det ikke skal blive fodbold det hele, så husk lige at give det nye nummer med Blonde Redhead et lyt :)

Jonas sagde ...

Ja, selvfølgelig holder jeg da også med DK. Der er bare så mange ting ved det landshold der irriterer mig, og jeg prøver at passe lidt på blodtrykket ;-)
Men naturligvis håber jeg på en sejr imorgen mod Eto'o & Co. Kunne være fint hvis Christian Eriksen kom godt igang ved denne slutrunde.

Hvad hedder Blonde Redhead-singlen? - og hvor kan den evt. høres? Sidste album fra deres hånd var storslået!

Unknown sagde ...

singlen er "overalt" på hypem.com og hedder Here Sometimes. Ellers kan den downloades fra http://www.blonde-redhead.com/ i bytte for din mailadresse.

kan kun tilslutte mig at det ville være fint hvis Chr. Eriksen kommer i aktion...jeg glæder mig bare til den dag, hvor vi har et skadesfrit landshold - så kunne det (måske) gå hen og bliver helt ganske udmærket? Men danske spillere virker generelt som de er lavet af glas, så det sker næppe lige med det første?

Jonas sagde ...

Nu har jeg hørt 'Here Sometimes', men er ikke ovenud tilfreds efter de første par lyt. For mig mangler der lidt sjæl, som jo ellers strømmer fra deres seneste par plader. Hm. Måske jeg bare skal give den nogle flere spin.

Du har ret; skadessituationen fylder alt for tiden. Trættende. Men helt ærlig, så tror jeg der skal et generationsskifte og en ny landstræner til før det for alvor bliver til noget.

Anonym sagde ...

Hvorfor holde med hvis der ikke er noget at holde af?

Nå men jeg er også fodboldignorant og kan kun mønstre lidt interesse for sporten, når der bydes på spændende EM- og VM-kampe.

Hvad med at give irritationen og det forhøjede blodtryk frit løb i en sang om mennesker/fodboldspillere af glas? :)

Jonas sagde ...

Godt spørgsmål Nicolai. Hvorfor holde med hvis der ikke er noget at holde af?

Der er ganske vist mange ting ved det nuværende landshold der irriterer mig, men jeg kan alligevel ikke lade være at holde med, når det først går løs. Tror det er noget med, at de fodboldhold man holder med som barn er umulige at ryste af sig. Som barn var jeg ellevild med landsholdfodbold, og jeg var vild med FC Barcelona. Disse to får jeg nok aldrig helt lagt fra mig, omend førstenævnte er en hel del "sværere" at holde med end sidstenævnte pt.

Det er en glimrende idé at skrive sange om fodboldspillere af glas! En af mine absolutte yndlingsspillere, spanske Andres Iniesta, er netop en af disse vævre typer. Han spiller vidunderlig fodbold - det minder til tider om ballet - men til gengæld går han alt for ofte i stykker.
Sidst men ikke mindst lyser ingen op på samme måde som han, når man ser ham på det ellers solbrændte spanske landshold. Han er grå, som var han en personificering af askeskyen :-)

Altså er der rigeligt grundlag for en hyldestsang til Don Andrés!

Hr. Mand sagde ...

apropos...

http://www.bold.dk/nyt/Iniesta-returnerer-til-skadeslisten

Jonas sagde ...

Argh, det er næsten ikke til at holde ud! Et stort tab for Spanien inden dagens kamp. I det mindste er en midtbane der består af Xavi og Fabregas heller ikke at kimse a'!

Anonym sagde ...

Jeg holdt skam også med landsholdet som barn, især under VM i '86, men jeg er ikke tilpas patriotisk anlagt til at udøve overbærenhed. Dog lader det nu til, at jeg må tage mine ord i mig. Men jeg venter lige til efter torsdagens kamp. ;)

Oven på den fine beskrivelse af Iniesta blev jeg nødt til at se et par youtube-videoer, bl.a. denne:
http://www.youtube.com/watch?v=n7UltLaevqQ

Jeg forstår godt din fascination af hans spil. Flotte detaljer... :)

Jonas sagde ...

Ja, jeg forholder mig nu også stadig ret afventende til vores kære landshold.

Ah, tak for den skønne påmindelse om Iniestas boldkunst. Skønt. Det vildeste er, at der næsten af en detalje i stil med dem i videoen i hver eneste kamp han spiller. Hans teknik er ganske enkelt ekstraordinær. Til gengæld finder man næppe en spiller på det plan der er mindre målfarlig, men så længe medspillerne kan tage deres del af læsset går det nok.

Jeg er især helt vild med den anden sidste detalje i YouTube-videoen. Det er sådan noget der gør at jeg elsker fodbold.

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

"Det vildeste er, at der næsten af en detalje i stil med dem i videoen i hver eneste kamp han spiller."

Imponerende. Jeg må se en kamp med ham på et tidspunkt. :)

Ja, det er ubegribeligt, hvordan han kan holde tre mand på afstand af bolden for derefter at lave en perfekt aflevering. Første gang jeg så det, kunne jeg knap nok tro mine egne øjne, hvad sidstnævnte angår. Det så næsten ud som om, at det var hans holdkammerat, der lige lavede en blæret aflevering til sig selv. ;)

Jonas sagde ...

Hæhæ, ja han er altså en imponerende lille gut. Jeg kan varmt anbefale at følge FC Barcelona når sæsonen starter ;-)

Anonym sagde ...

Nu hvor italienerne er blevet sparket ud af VM, og du også holder med argentinerne, må det være på sin plads med en lille foldboldhyldestsang (IKKE Nephews!) for at komme i stemning til aftenens kamp:
http://www.youtube.com/watch?v=0d-XmZRgshY
Den manke glemmer man aldrig. :)