tirsdag, juli 10, 2007

Kolera og pesten...










... eller måske bare en heftig forkølelse. I hvert fald føles det som om nogen har udstoppet mit hoved med frottéhåndklæder, og al vejrtrækning er nødt til at foregå gennem munden. Det er meget, meget irriterende. Det skal ikke larme så meget når man trækker vejret. I hvert fald ikke når man er 24 år. Det er nok en våd og kold Roskilde Festival der bærer skylden, Håber det fortager sig inden længe.

I det hele taget nåede jeg aldrig at komme i den rette/sædvanlige festival-spirit i år. For det første er det jo ikke ligefrem nogen hemmelighed at vejrguderne havde blackout i første halvdel af festen, for det andet var jeg også nødt til at være bare en smule klar til vores optræden på Nibe Festival om lørdagen. Hvilket betød at jeg så mig nødsaget til at være væk fra Roskilde fra tidligt fredag aften til sent lørdag aften. Altså var jeg næsten væk to dage. Næste år bliver det enten eller.
Man kunne selvfølgelig også bare håbe på at de stikker os et job på Roskilde næste år...

Vores indslag på årets Nibe Festival gik rigtig fint. På trods af, at man kunne mærke træthedstegn i bandbussen, på vej dertil, synes jeg det var en fornøjelse at spille. Og så vidt jeg kunne vurdere gjorde vi det godt. Det samme gjaldt det lille, men friske publikum der var troppet op.
Efter 75 minutters koncert og et ikke-planlagt ekstranummer ('Ingen bli'r mere våd i regnen end mig'), blev vores gear pakket i bussen i al hast (godt hjulpet af et ekstremt effektivt Nibe Festival Crew), og kursen blev sat mod Sjælland.

Hjemvejen var ganske underholdende. Vi baksede lidt med en mulig setliste til vores efterårstour (der kommer formentlig en del overraskelser på programmet), vores kære lydmand kørte vores kære bassist ned (med vilje), og så resulterede en overdådig buffet på færgen i syv små mavepiner.

Der er nu kun to festival koncerter tilbage, denne sommer:

04 / 08 / 07 - Vestpark Festival, Langå
10 / 08 / 07 - Skanderborg Festival


Kig forbi!

19 kommentarer:

Unknown sagde ...

Intet er så skidt at...

Grundlaget for en ordentlig Romtoddy brandert er til stede :)

Og så på med halstørklædet og dynen godt op over!

Anonym sagde ...

Tak for en god koncert i Nibe.

http://www.mr-x.dk/?p=194

Anonym sagde ...

God kan vist ikke gøre det! Tak for en helt fantastisk koncert på Nibe, som jeg også har skrevet på MySpace.

Og god bedring

Ida sagde ...

Føler med dig bogstavelig talt. Ligger også med snotnæse efter en meget våd Roskilde. Men ikke desto mindre var det all worth it, selvom vores lejr skulle ha' en tur med gaffaen hvert andet minut. Fik hørt nogle virkelig fede koncerter. Man kan jo håbe at et af navnene er jer til næste år!

Krydser fingre

Bedste hilsner Ida

Jonas sagde ...

Stytzer > Jeg tror lige jeg bytter romtoddyen ud med rødvin. Idéen er god, dog.

Mr X. > Selv tak - og tak for den fine blogpost!

Anonym > Dejligt at Nibe koncerten kunne bruges. Vi ses på MS :-)

Ida > Vi er nok 2 blandt et væld af sygdomsramte Roskilde-gæster, i disse dage. Jeg bliver ALTID syg lige efter Roskilde, og i år var ingen undtagelse. Godt at din festival var langt mere end en forkølelse værd. Vi håber også på at være på programmet til næste år. Hvem ved, måske lykkes det ;-)

Hvilke koncerter har I hver især fået hørt derude, og hvad var bedst?

Umiddelbart tror jeg at den mest positive overraskelse var Beirut på Astoria, søndag eftermiddag. Antony and the Johnsons møder Rufus W. og et balkanorkester. Dét må jeg høre mere til!

Smagsprøver kan høres her:
http://www.myspace.com/beruit

Ida sagde ...

ARCTIC MONKEYS! Poppet, men fandens rendyrket godt.

Det fede ved Roskilde er også alle de små koncerter man kommer rundt og høre, men grundet vejret var dette ikke tilfældet, desværre! Man blev nød til bare at vælte rundt i en alkodøs, og rundt var jeg, men husker ikke præcis hvem jeg så...og hvor:) Det hele er lidt mudderet for min hukommelse! Det Absolute flop var at jeg glemte at se queens of the stoneage, og til min store overraskelse var den fedeste koncert Basement Jaxx, selvom de ellers ikke lige matcher min stil. Men fedt sceneshow, fyrværkeri, og hele crowd'en som bare stod og hoppede og dansede til lukningen af orange! Det var SÅ stort! Man bliver overrasket engang imellem...

Jonas sagde ...

Arctic Monkeys fik jeg ikke set, da jeg valgte at se The Broken Beats i stedet. Det var naturligvis fristende at se Arctic Monkeys for at se giraffen (eller aben), men jeg er nu glad for at vi havnede til TBB. Det var en festlig koncert, med et 9 personer stort orkester i dagens anledning.

Basement Jaxx så jeg kun få øjeblikke af, da jeg traskede hjem. Jeg kunne godt forestille mig at de leverede en festlig koncert. Jeg blev ekstremt positivt overrasket da jeg så dem i 2004, hvor de netop fik sat alle foran orange scene i bevægelse. De er gode til at holde fest i mudder, lader det til!

Min største ærgrelse er, at jeg gik glip af Flaming Lips, fordi vi sad i bandbussen på vej hjem fra Nibe Festival.

Anonym sagde ...

Top: QOTS
Bund: RHCP

Ida sagde ...

Så Flaming Lips koncerten. Synes ikke der er så meget ved dem, men de fik trods alt sagt et par kloge og kritiske ord om Bush og co. Thumbs up for det!

Unknown sagde ...

Lad gå med rødvin, men lad det være nogle af de billige flasker.

Fin bouquet og snotnæs må siges at være modpoler!

Jonas sagde ...

Ida > Jeg ville så gerne have set Flaming Lips. Jeg elsker deres seneste plader (især The Soft Bulletin og Yoshimi Battles The Pink Robots).
Wayne C. er ganske vist ikke nogen gudsbenådet sanger, men jeg elsker sammenkoget, og ville så gerne have set det live. Ikke mindst fordi de stort set altid leverer et overdådigt liveshow.

"You realize the sun doesn't go down, it's just an illusion caused by the world spinning round" er i øvrigt en af mine yndlingslinier fra sangtekster.


Stytzer > Det VAR en billig flaske rødvin, købt på en tank. Næste burde man lige smide en 10'er mere i puljen, og få en der var bare lidt bedre.
Snotnæsen er gratis. Og vedholdende.

Anonym sagde ...

oooorh.. "do you realize" er total også min yndlingssang med flammerne. mums!

jeg har hørt at whisky skulle være godt imod snothoveder ;)

Unknown sagde ...

@Rikke - whisky med masser af honning og citron er rigtig godt. Ved ikke om det virker på forkølelsen, men efter en 5-8 stykker glemmer man alt om vejrtrækningsproblemer når man skal sove...

Ida sagde ...

Smukt... Det bedste i verden er velskrevne sangtekster!

Jonas sagde ...

Rikke > 'Do You Realize??' var også den første Flaming Lips sang der vandt indpas hos mig. Stærkt forfulgt af "oooh Yoshiiimii, they don't believe meeeeeee".

Det er faktisk også alt for længe siden jeg har fået en whisky. Smart hvis man kan bruge sin forkølelse som en undskyldning for at hælde den ene alkoholiske drik i sig efter den anden!

Stytzer > Det lyder slet ikke dårligt. Det må prøves! Du er fuld af gode idéer, og andre kan vist også hurtigt blive fulde af dine gode idéer, lader det til :-)

Ida > Jeg er enig. En god tekst kan gøre en god sang formidabel. Det undrer mig altid når bands ikke gør så meget ud af tekst-siden, da det jo er en glimrende mulighed for at male smukke nuancer.

Jonas sagde ...

Hej Jonas :) Jeg ved ikke, om du overhovedet læser kommentarer på så gamle indlæg længere, men om ikke andet var det en fantastisk koncert. Jeg var taget til endagsfestival med min far (lidt nedern, i know) udelukkende for at se Nephew, men vi kom tidligt og besluttede os for at høre noget musik for nu at få tiden til at gå. Jeg bladrede festival-hæftet lidt igennem og stødte på et band, jeg ikke havde hørt om før, "Entakt" hed de, ved ikke, om du kender dem. Der stod vist noget med en blanding af rock og elektronisk (ja, hvad ved jeg) og noget med et album, der havde fået 6 stjerner i Gaffa eller Soundvenue eller noget, jeg tænkte okay, tog chancen og vi gik til koncert uden nogen egentlig forventninger, men du skal lige vide Jonas, at du fik blæst en dreng, der, på daværende tidspunkt, var offer for nu-metal-bølgen i form af Linkin Park, Papa Roach, osv. fuldstændig omkuld! Det var en helt vanvittig koncert, altså på den gode måde. Så veloplagte og ydmyge, fantastisk :) Og her sidder jeg så 3½ år senere og forsøger at finde svar på, hvorfor det egentlig var, jeg begyndte at ryge.
Well, det var noget af en roman.. Held og lykke med det nye album!

Jonas sagde ...

Hej Jonas,

Jeg for besked på mail når nogen poster kommentarer her på bloggen - og det er jeg da særdeles glad for når der kommer så fint en kommentar som din! Nibe-koncerten lå ganske langt omme på de bagerste rækker i min hukommelse, men nu blev den lige trukket frem i rampelyset igen.
Hvor er det godt at høre at du havde en god oplevelse også!

Ps. Jeg er faktisk aldrig startet med at ryge...

Jonas F. sagde ...

Det kommer egentlig ikke som nogen overraskelse. Jeg er heller ikke selv ryger, men hvis jeg kender Entakt rigtigt, så handler det nummer slet ikke om rygning ;)

Jonas sagde ...

Du har så ganske ret :)