søndag, juli 12, 2009

En blog med en mission

En ny blog har set dagens lys. Dette er i sig selv ikke noget stort, men denne blog omhandler en problematik der synes at blive større og større i musikverdenen. Blogindehaveren skriver selv:

"Bloggen har to formål:
1. At poste personlige anbefalinger af ny og gammel popmusik.
2. At sætte fokus på den manglende ligestilling i mediernes dækning af rytmisk musik.

Der eksisterer i musikbranchen og musikkritikken en gennemgående opfattelse af, at rockmusik er en overgenre, der er mere værd både kommercielt og kunstneriske end alle andre musikgenrer. Det første er indlysende forkert og det andet er heller ikke rigtigt.

Synspunktet skyldes forskellige omstændigheder, men primært to årsager gør sig, efter min mening, gældende. En uddateret opfattelse af, hvad der er musikalsk autenticitet, rodfæstet i ideer fra rockens fødsel såsom, at man skal spille et akustiske instrument, selv skrive sine sange, synge narrative tekster, have noget på hjerte osv.

Og derudover en frustration over postmodernismens opløsning af faste værdier og informationssamfundets afsmitning på musikkulturen, der er mere mangfoldig og mangestrenget end nogensinde. Det kan man enten omfavne eller blive skræmt over. Gør man det sidste, (op)finder man typisk et fast holdepunkt.

Mit synspunkt er, at alle genrer er lige. Musikkritikkens opgave er at sortere inden for genrerne, ikke mellem dem. Da jeg ikke er ekspert i hiphop, balkan og metal, vil denne blog koncentrere sig om at tage popmusikken seriøst.

/Rasmus"


Sådan. Lad os få gang i debatten, som i mine øjne er nødvendig. Tror jeg vil lade mig inspirere, og inden længe poste indlæg om et par plader jeg anser som værende popmesterværker. Jeg har så småt været inde på det før, men nu vil jeg med en vis stædighed gå mere i dybden.

Ingen kommentarer: